האם אינסטגרם מעודדת הפרעות אכילה?

מחקר מצא שהרשת החברתית מציגה לבנות אנורקסיות תכנים שעוסקים באנורקסיה. לטענת המומחים, הדבר עלול להוביל להחמרה של המחלה

מאז שאינסטגרם פרצה לחיינו נשמעו טענות רבות נגדה. בין היתר על כך שהיא יוצרת שיח שטחי שעוסק רק בתדמית ולייקים, שהיא פוגעת בפרטיות, שהיא מובילה לדיכאון, חרדות ובדידות ועוד. כעת, חוקרים טוענים כי אינסטגרם עלולה להוביל להחמרת המצב בקרב בנות הסובלות מאנורקסיה.

האתר The Post חשף כי צוות המחקר של פייסבוק (או בשמה החדש – Meta) שאינסטגרם נמצאת בבעלותה, מצאו שאינסטגרם מקדמת תכנים העוסקים באנורקסיה עבור משתמשות אנורקסיות. אותן משתמשות נחשפות לתמונות וסרטונים של בנות נוער הסובלות מאנורקסיה, מה שלטענת המומחים עלול להחמיר עוד יותר את האנורקסיה של הגולשות.

מה בדקו החוקרים?

צוות החוקרים של הרשת החברתית ערך מבחן בתחילת השנה, במסגרתו הוא עקב אחר חשבונות איסנטגרם שאובססיביים לדיאטה ורזון, וכוללים האשתגים כמו #skinny # thin (רזה). כאשר אותן בנות שילבו את ההאשתגים האלו בפוסטים שלהן, האלגוריתם של אינסטגרם חשף בפניהן פוסטים וסרטונים נוספים שקשורים להפרעות אכילה – כמו חשבונות של נשים רזות בצורה חולנית עם שמות מזעזעים של יוזרים כמו: (עצמות רזות) "skinandbones",(ליבה אנורקסית) "applecoreanorexic" ו-"skinny._.binge" (בולמוס רזה)

מהי הסכנה הגדולה?

כולנו נסחפים אחר משפיעני רשת ורואים בהם כמודל חיקוי, אבל מרביתנו יירתעו מתמונות וסרטונים של נשים אנורקסיות. אבל כשצעירים ובני נוער שגם ככה כבר סובלים מבעיות בדימוי הגוף נחשפים לפוסטים שכאלו, הדבר יוצר בהם מעין "השראה" והפרעת האכילה שלהם עלולה להחמיר.

"אפילו אנשים עם אנורקסיה נרבוזה יכולים לזהות כשאדם רזה מדי – אבל עדיין עלול להיות אלמנט כלשהו בתמונה הזו שמושך אותם", כך אומרת ד"ר אנדריאה ד. וזאנה, פסיכולוגית ילדים ומתבגרים ב-NYU Langone שעובדת עם אנשים הסובלים מהפרעות אכילה, למגזין Foxbusiness. לדברי וזאנה, נערה מתבגרת הסובלת מאנורקסיה עלולה להיחשף לתמונות של דוגמנית עם צמות לחיים בולטות, ובעקבות כך להרעיב את עצמה. הפסיכולוגית אף מוסיפה כי היא תוכן הקשור להפרעות אכילה המופיע באינסטגרם וברשתות חברתיות אחרות כמו TikTok, השפיע על 99 אחוז מהמטופלים שלה – כולל גברים ונשים בוגרים.

תופעה רחבת היקף

המחקר הזה הוא לא היחיד שחשף את ההשפעות ההרסניות שיש לאינסטגרם על דימוי הגוף של המשתמשים. לאחרונה מגזין וול סטריט ג'ורנל דיווח כי על פי מחקר פנימי אחר של הרשת החברתית, אינסטגרם גורמת להחמרה של בעיות דימוי הגוף בקרב אחת מכל שלוש נערות. בעקבות הדיווח של וול סטריט ג'ורנל, פייסבוק החליטה לדחות את התכנית להעלאת גרסת אינסטגרם לילדים. במקביל לכך, מנהלת הבטיחות של החברה, אנטיגונה דייויס, נקראה להעיד בפני ועדת משנה מרכזית בסנאט.

במהלך הדיון, הסנאטור ריצ'רד בלומנטל חשף כי משרדו יצר חשבון אינסטגרם פיקטיבי של ילדה בת 13. בתוך יום אחד מרגע פתיחת החשבון, אינסטגרם קידם עבור אותה משתמשת פיקטיבית תוכן המעודד הפרעות אכילה. "אינסטגרם ממליצה על תכנים שעלולים לערער את הביטחון העצמי של האדם לגבי גופו, ועלולים לגרור אותו למקומות אפלים המעודדים הפרעות אכילה ופגיעה עצמית", כך אמר בלומנטל.

פרנסס האוגן, העובדת לשעבר של פייסבוק שהדליפה עשרות אלפי מסמכים, חשפה כי החברה ידעה על ההשפעות ההרסניות של האלגוריתם של אינסטגרם כבר תקופה ארוכה, עוד לפני המחקר שערך הסנאטור בלומנטל. לאחרונה העידה האוגן בפני הפרלמנט הבריטי ואמרה כי האלגוריתם של הרשת החברתית דוחף אנשים שיש להם תחומי עניין רגילים להתעניין בתחומי עניין "קיצוניים".

ומה יש לפייסבוק לומר בנושא?

"אנחנו רוצים שאינסטגרם יהיה מקום תומך עבור אנשים הנאבקים עם הפרעות אכילה ודימוי גוף, במיוחד נשים ונערות צעירות", כך אמר דובר פייסבוק. "עבדנו עם מומחים כמו האגודה הלאומית להפרעות אכילה במשך שנים כדי לבנות מדיניות שיעזרו לנו היכן שרק ניתן. מטרת הניתוח שערכנו הייתה לחפש תחומים שבהם נוכל להשתפר.

בהתאם לפערים שמצאנו, ערכנו שינויים בחיפוש כדי להקשות על אנשים למצוא חשבונות שמשתפים תוכן הקשור להפרעות אכילה. בנוסף לכך, אנחנו בוחנים דרכים למנוע מאנשים להתעמק בסוג אחד של תוכן. אם הם גוללים" את הפיד שלהם באותו נושא במשך זמן מה, אנחנו מקדמים פוסטים אחרים כדי לגוון את התכנים".

ומה דעתכם? האם אינסטגרם באמת מעודדת הפרעות אכילה?

מאת: לב ממדוב

המנכ"ל והמייסד של אינסטל'ה שיווק ופרסום באינסטגרם - בעל ניסיון של למעלה מעשור בשיווק דיגיטלי, חגורה שחורה בהמבורגרים ומומחה לניהול קמפיינים מורכבים ובניית אסטרטגיות.

עוד בנושא
המרדף אחרי טרנדים – משימה בלתי אפשרית?
אבטחת חשבון אינסטגרם
אבטחת חשבון אינסטגרם – כך תשמרו על החשבון שלכם
עדכון בניווט באינסטגרם
לאן נעלם אינסטגרם שופינג? עדכון מהפכני בניווט של אינסטגרם!
עדכון חדש בסרגל הניווט של אינסטגרם! כפתור ה"אינסטגרם שופינג" יורד וכפתור יצירת הפוסטים חוזר למקומו!
תגובה למאמר

    שם מלא*
    מייל*
    תגובה למאמר...

    תנו לנו להפוך את המותג שלכם להצלחה ברשת

    instale כאן משאירים פרטים

    השאירו פרטים ואנחנו נחייג אליכם, יש הרבה על מה לדבר :)

      שם מלא*
      טלפון*
      מייל*
      חשבון אינסטגרם*
      מאשר יצירת קשר וקבלת דיוור במייל
      מה דעתכם על הפוסט שכתבנו? חשובה לנו דעתכם!